Patarimai, kaip fiksuoti gražius saulėlydžius

Saulėlydžiai yra vienas populiariausių fotografavimo objektų, ir puikiausia yra tai, kad jų sukurtas grožis neblėsta ir saulei nusileidus. Net saulei pasislėpus už horizonto, vakaro žara, prieblandoje apšviečianti dangų dar apie 20 minučių, gali padėti pasiekti tikrai puikių rezultatų. Atsižvelkite į mūsų patarimus, kad kuo geriau išnaudotumėte šias nuostabias akimirkas.

©Nylas Frymenas | Nikon School

• Efektyvus būdas numatyti, kad bus daug žadantis saulėlydis, yra stebėti debesis: idealūs yra aukšti nevienodos formos debesys, tarp kurių dideli tarpai, nes kiekvienam jų teks šiek tiek šviesos bei spalvų ir taip bus sukurta akiai maloni scena. Debesimis nuklotas dangus nieko gera nežada! Dar vienas tinkamo saulėlydžio ženklas dažnai yra lietinga diena – jei lietaus debesys ims sklaidytis artėjant saulėlydžiui, galite pagauti sėkmingų kadrų.

• Fotografuodami bet kokį saulėlydį turite reaguoti greitai – turėsite gal 20 minučių, kad kažką nuveiktumėte, ir kiekvieną minutę galite užfiksuoti visiškai skirtingas nuotraukas dėl to, kaip šviesa atsispindi nuo skirtingų daiktų ir kaip keičiasi jos intensyvumas. Svarbiausia pasiruošti įrangą iš anksto, nes, jei rūpinsitės, kaip pastatyti trikojį, galite nepamatyti geriausių vaizdų.

• Kad užfiksuotumėte tikrai efektyvių, dramatiškų saulėlydžių vaizdų, dažniausiai reikės daugiau nei vien saulėlydžio – kadre reikės priekinio plano objektų – formų, šešėlių, detalių ar tekstūrų – nors ir debesys bei paukščiai danguje gali būti naudingi siekiant pridėti gylio, padaryti vaizdą įdomesnį ir paversti sceną tikroviška.

• Paprastai naudosite ilgesnę nei sekundės ekspoziciją (jei saulė jau pasislėpė už horizonto), todėl norėsite kuo labiau išvengti fotoaparato drebėjimo, o tai reiškia, kad reikės naudoti trikojį ir nuotolinį užrakto paleidiklį arba fotoaparato automatinį laikmatį. Pamatysite, kad vis labiau temstant reikės vis mažesnio užrakto greičio. Nuolat peržiūrėkite nuotraukas ekrane bei naudodami histogramą (žr. toliau) ir, jei reikia, fiksuodami kitą kadrą nustatykite ilgesnį ekspozicijos laiką. Jei norite užfiksuoti priekinio plano detalių siluetus, padidinkite užrakto greitį, bet nepersistenkite įtraukdami į kadrą siluetus, nes, jei jų bus per daug, vaizdas gali būti pernelyg juodas.

• Kol saulė nenusileidusi, pasirinkite diafragmos pirmumo nustatymą (A režimą fotoaparate), jei fotografuodami laikote fotoaparatą rankose – automatinį ISO. Tada, danguje blėstant šviesai, fotoaparatas turėtų nustatyti subalansuotą ekspoziciją. Saulėlydžio metu, kai apšvietimas kinta taip greitai, jei naudosite rankini (M) režimą, jums reikės nuolat reguliuoti fotoaparato nustatymus, kad išlaikytumėte tinkamą ekspoziciją – taip lieka mažiau laiko vaizdo apšvietimui bei kompozicijai įvertinti. Jei jums reikia mažesnio užrakto greičio, galite arba naudoti neutralaus tankio filtrą, arba pasirinkti mažesnę diafragmos reikšmę, t. y. f/11 arba f/16. Žemos ISO reikšmės – 64 arba 100 – taip pat padės sukurti geresnės kokybės vaizdą ir suteiks galimybę naudoti mažesnį užrakto greitį.

Fotografuodami prieblandoje arba mėlynosios valandos laikotarpiu bei tada, kai saulė jau nusileidusi, jei vis dar naudojate diafragmos pirmumo režimą, galbūt norėsite naudoti fotoaparate esančią ekspozicijos kompensavimo funkciją, kad sureguliuotumėte ekspoziciją ir užtikrintumėte, kad ji būtų tinkama. Arba, siekdami visapusiškai valdyti ekspoziciją, galite pasirinkti rankinį (M) režimą, kuris suteiks dar daugiau galimybių valdyti užrakto greitį ir diafragmos nustatymus.

Siekdami itin ryškių vaizdų prasto apšvietimo situacijose, galite rinktis – naudoti automatinį ar rankinį fokusavimą. Jei prasto apšvietimo sąlygomis fokusuosite automatiškai ir naudosite centrinį fokusavimo tašką, galėsite tai daryti sparčiau. Jei fokusavimas jums vis dar sunki užduotis, ant objektyvo ir fotoaparato korpuso nustatykite rankinį fokusavimą, įjunkite Live View (tiesioginės peržiūros) režimą ir tada naudokite arba jutiklinį ekraną, arba pliuso mygtuką, kad padidintumėte vaizdą LCD ekrane, tada sukite ant objektyvo esantį rankinio fokusavimo žiedą tol, kol objektas bus visiškai ryškus. Trečia galimybė – iš anksto sufokusuoti objektyvą į objektą, kol jis dar šviesus, ir užfiksuoti židinį.

• Jei prieblandos scenoje norite šviesų, pvz., apšviestų pastatų ar gatvės apšvietimo lempų, pasirūpinkite matavimu – prastas apšvietimas gali suklaidinti matuoklį ir jis nustatys ilgesnį ekspozicijos laiką, kad apšviestų didelę dalį tamsių scenos sričių, tačiau dėl to apšviestos dalys bus eksponuotos per ilgai ir atrodys išblukusios. Kad to išvengtumėte, naudokite ekspozicijos kompensavimo funkciją – jei didžioji dalis scenos yra tamsi, jums tikriausiai prireiks keliais žingsniais trumpesnės ekspozicijos. Šiek tiek per trumpai eksponuojant kadrus saulėlydžių scenose spalvos taip pat bus sodresnės.

• Įsitikinkite, kad pasirinkote tinkamus nustatymus ne tik patikrindami vaizdą LCD, bet ir histogramoje. Histograma – tai grafiškai pavaizduotas nuotraukos tonų diapazonas, iš karto atliekama ką tik užfiksuotos nuotraukos analizė, o fiksuodami saulėlydį, pagal ją iš karto sužinosite, ar kadras eksponuotas per ilgai ir ar jame yra išblukusių šviesių sričių. Atkreipkite dėmesį į išblukusias šviesas sritis – dešinėje histogramos pusėje pavaizduotą didelį kiekį dantytų smailių. Jei nuotraukoje užfiksuota saulė, yra tikimybė, kad šviesios sritys bus išblukusios, tačiau daugeliu atveju tai nereikš nieko blogo, jei tik didžioji histogramos kreivės dalis yra arčiau diagramos vidurio.

• Daugelis iš pirmiau pateiktų patarimų tinka ir filmuojant saulėlydį. Jei filmuojate nukreipę objektyvą tiesiai į besileidžiančią saulę, saugokitės, kad dėl blyksnių efekto neišbluktų detalės. To galite išvengti pasirinkdami mažesnę diafragmos reikšmę, kad patektų mažiau šviesos, ir taip patamsinti vaizdą, arba naudokite poliarizuojantį filtrą, kad užblokuotumėte perteklinę šviesą, arba sklaidantįjį filtrą, kad ją išsklaidytumėte. Dar vienas būdas yra neįtraukti į kadrą saulės ir susitelkti į jos blėstančių spindulių apšviestą kraštovaizdį (šis metodas tinka ir fotografuojant). Kad redaguodami turėtumėte daugiau galimybių, kol dar šviesu, pamėginkite užfiksuoti kuo daugiau abiejų tipų scenų.

Šeši trumpi patarimai

1. Visada fotografuokite RAW (NEF) formatu, kad nuotraukose turėtumėte kuo daugiau informacijos ir galėtumėte eksperimentuoti vėliau apdorodami jas kompiuteriu.

2. Pasirinkite baltos spalvos balanso nustatymą „dienos šviesa“ arba „šešėlis“, kad saulėlydžio nušviestą dangų galėtumėte užfiksuoti tamsiai mėlynos spalvos, o volframo lempučių skleidžiamą šviesą – šiltos geltonai oranžinės spalvos, tačiau, jei fotografuojate RAW formatu, galėsite ištaisyti baltos spalvos balanso problemas vėliau kompiuteryje.

3. Bendra taisyklė Saulėta? Diafragmos pirmumas. Saulė jau nusileidusi? Rankinė ekspozicija.

4. Gali atrodyti, kad saulėlydžių fotografavimas naudojant blykstę yra pernelyg akivaizdus dalykas, tačiau vaizdas gali būti natūralesnis, jei ant blykstės uždėsite dirbtinės šviesos (tungsten) arba šiltesnius atspalvius perteikiantį filtrą.

5. Naudokite neutralaus tankio (ND) graduotą filtrą, kurio perėjimas sutampa su horizonto linija, kad subalansuotumėte ryškaus, saulėlydžio apšviesto dangaus ir tamsesnio fono kontrastą.

6. Jei nesate pelėda, fotografuokite saulėlydžius rudenį ir žiemą, kai dienos trumpesnės ir saulė Europoje gali leistis net 15.30 val., atsižvelgiant į tai, kiek toli į šiaurę esate (kuo toliau į šiaurę keliausite, tuo anksčiau saulė leisis žiemą).

Specialų straipsnį ir vaizdus padėjo paruošti Nylas Frymenas.